Det finns flera organisationer och verksamheter som på ett eller annat sätt arbetar i och med spelbranschen. Här listar vi de aktörer som SPER har kontakt med:

Spelansvar

  • Folkhälsomyndigheten: arbetar för att öka kunskapen om spel och dess konsekvenser. De utvecklar även metoder för förebyggande arbete inom spel och hälsa.
  • Stödlinjen: den Nationella stödlinjen för spelare och anhöriga drivs av Forum, Forskningscentrum för psykosocial hälsa vid centrum för psykiatriforskning och Karolinska institutet, på uppdrag av Statens folkhälsoinstitut. Stödlinjens telefonlinje, 020-81 91 00, är öppen alla helgfria vardagar mellan 9.00 och 21.00. Samtalet till dem är kostnadsfritt, även från mobiltelefon.
  • Spelprevention: är en kunskapswebb om spelproblem och förebyggande arbete. Här kan du läsa om forskning om spel om pengar och spelproblem, förebyggande metoder, strategier mot spelproblem och om nyheter inom området.
  • Anhörigstödet: internetbaserat stöd för anhöriga till en person med beroendeproblem som drivs av eStöd på Beroendecentrum Stockholm. Innehåller ett chatforum för anhöriga.
  • Spelberoendes riksförbund: är en sammanslutning av föreningar för spelberoende och anhöriga som vill verka för att förebygga och avhjälpa spelberoende.
  • Alna: hjälper företag och andra organisationer att hantera skadligt bruk (tidigare ofta kallat missbruk) i arbetslivet på ett professionellt, handfast, effektivt sätt.
  • Sustainable Interaction: företag som erbjuder kunskap och verktyg för spelansvar, social hållbarhet och psykosocial hälsa.

Branschorganisationer

  • Sveriges Annonsörer: är intresseorganisationen för landets annonsörer. Arbetar med att skapa bästa möjliga effekt på medlemmarnas investeringar i reklam och media, samt få dem att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt med sina varumärken.
  • TU: mediehusens branschorganisation som arbetar för den svenska tryck- och yttrandefriheten och är garant för branschens självsanerande etiska regler – det pressetiska systemet. Har även tagit fram specifika riktlinjer för spelreklam.
  • SWEDMA är bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring. De som ansluter sig till SWEDMA förbinder sig att arbeta efter de affärs- och etikregler som utarbetats tillsammans med flera av näringslivets aktörer.
  • Branschföreningen för Onlinespel (BOS) samlar spelbolag som verkar på den svenska spelmarknaden men som inte har tillstånd av Svenska staten utan av spelmyndigheter i annat EU-land. 

Granskning av marknadsföring

  • SEEM: Spelbranschens externa expertgrupp för marknadsföring är ett oberoende granskningsorgan som granskar reklamen som anmäls utifrån SPER:s riktlinjer och ”friar” eller ”fäller”.
  • Konsumentverket: Konsumentverket är en statlig myndighet för konsumentfrågor. Till KV kan konsumenter anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.
  • Reklamombudsmannen (RO): näringslivets egenåtgärd som verkar för effektiv självsanering av marknadskommunikation. RO:s uppgift är att arbeta för hög etisk nivå i all marknadsföring riktad mot i huvudsak den svenska marknaden. Ro tar emot anmälningar på reklam.
  • DM-nämnden: är en av näringslivets egenåtgärder för god marknadsetik. Till DM-nämnden kan du som konsument eller juridisk person anmäla företag som du anser inte följt näringslivets regler för etisk direkt eller interaktiv marknadsföring (till exempel via fast eller mobil telefon, direktreklam, sökord/sökmotor, e-post eller annan personligt riktad reklam och kommunikation).

Media

  • #speleffekten: är en podd med Ulrika Fjällborg och Magnus Berglund som tillsammans med gäster vrider och vänder på den aktuella spelutredningen och spelsverige. Bakom podden står Novamedia som driver Postkodlotteriet.
  • Bettingtorsken: en podd där man får följa Joachim & Daniels resa genom spelberoende, spelmissbruk till spelfrihet. Tillsammans med gäster diskuteras spelproblem där psykisk hälsa, kärlek, vänner, familj och pengar sätts på spel.
  • The Gamblers Magazine: är en sajt som sedan 2013 skriver om spel och spelbranschen. På thegamblermagazine.se hittar den spelintresserade artiklar, intervjuer, rapporter och lediga jobb i just spelbranschen.