Kl. 13.00 inledning. Moderator Bengt Hansell välkomnar och inleder Licensdagen 2019

POLITIKEN & KOMMANDE BESLUT

Kl. 13.10 Regeringens nya utredning skall i mål under 2020. Bengt Hansell intervjuar Spel-Sveriges mest initierade person Fredrik Sandström.

Fredrik Sandström är sedan augusti i år en av sekreterarna i Spelmarknadsutredningen (Fi2018:03) parallellt med arbetet vid Finansdepartementet där han bl. a. var en av skribenterna till den nya spellagen och arbetar med styrningen av Spelinspektionen

LÄGESRAPPORT FÖRE OCH EFTER MONOPOL

Kl. 14.00 För ett år sedan slutade Lennart Käll som VD för Svenska Spel. Bengt Hansell intervjuar Lennart Käll om vad som skett på den svenska spelmarknaden under och efter monopoltiden. Vad blir avgörande inför 2020?

LICENSBOLAGEN, JURIDIKEN OCH SPELINSPEKTIONEN

Kl. 14.30 Bengt Hansell intervjuar Victor Schultz, legal rådgivare och Karl Rönn ansvarig för teknikfrågor från Ola Wiklund advokatbyrå Wiklund Law om läget på licensmarknaden i Sverige. Ola Wiklund företräder denna konferensdag Ninja Casino i ett mål i Patent-och marknadsdomstolen.

Kl. 15.00 Kaffe och mingel

Kl. 15.30 MARKNADSFÖRING (PANELDISKUSSION)

Under första kvartalet i år intensifierades debatten kring spelreklamen. Spellicenserna medförde en ökning av spelreklamen och massiv kritik framfördes. Italiens spelreklamförbud blev ett intressant exempel och frågan ställdes skall Sverige följa Italien?

För spelbranschen är en framtid utan marknadsföring ingen framtid. Vilka vägar kommer marknadsföringen att följa om och när spellagen skärps?

Paneldiskussion:

  • Gustaf Karling, nestor som leverantör till Spel-Sverige, tidigare bland annat VD för Everysport Media Group. Nu grundare av Figital Market Group. Fortfarande är Sveriges 1 900 spelombud viktiga, mer än 40 % av spelandet sker offline. Gustaf Karling levererar online offline
  • Rikard Lindholm, Co-founder Semantiko. Sociala media som Facebook och Instagram är nu tillgängligt för spelbolagen men hittills har approachen varit försiktig
  • Björn Nilsson, vd och grundare Triggybet leverantör inom live sportspel under ledordet Localisation is nothing, Personalisation is eveything. Björn Nilsson affärsutvecklare och entreprenör började sin bana i spelbranschen som en av de allra först anställda hos NetEnt
  • Jens Hård, Kaplan part of Accenture Interactive, Head of Accelerated Media. Vad styr utvecklingen inom datadriven marknadsföring, webb och lojalitetsprogram?

Kl. 16.00 SPELBRANSCHENS FRAMTID (PANELDISKUSSION)

Feta rubriker följer svensk spelbransch. På den gamla monopoltiden ansåg media inte att spelmarknaden var intressant. Nu däremot dagligen nya rubriker:

Spelreklam. Spelpaus. Sanktionsåtgärder. Spelfuskbrott. Indragen spellicens. Varning. Anmärkning. Åldersgräns för utövarna vid spelobjekt. Börsras.

Paneldiskussion:

  • David Sundén, Lakeville Economic Consulting oberoende expert anlitad av bland andra Riksrevisionen och Finansdepartementet
  • Håkan Sjöstrand, generalsekreterare Svenska Fotbollförbundet, tidigare marknadsdirektör på både Svenska Spel och ICA
  • Dawid Myslinski, analytiker Redeye
  • Sebastian Andersson, Sverigechef för Bureau van Dijk Electronic Publishing specialiserade på bakgrundskontroller t ex. verifiering av ägare, bolag, bolagsstrukturer, compliance och anti penningtvätt
  • Per Eriksson, f d VD för NetEnt

Kl. 16.50 Moderator Bengt Hansell avslutar Licensdagen