Marknadsföring av spel

Den rättsliga ramen för svensk spelreglering utgörs av ett antal författningar såsom spellagen, lagen om penningtvätt och marknadsföringslagen.

Utöver att följa lagar har Spers medlemmar enats om egna riktlinjer för etisk och måttfull marknadsföring. Dessa riktlinjer hjälper till att tolka lagen och går längre i vissa delar.

Riktlinjerna utvecklas i takt med att marknaden förändras, nya produkter tillkommer och politiker och myndigheter ställer ökade krav.

Riktlinjerna

Spers riktlinjer för marknadsföring innehåller:

  • Marknadsföring ska ske i en anda av spelansvar
  • Marknadsföring ska vara vederhäftig och inte vilseledande
  • Måttfullhet ska iakttas vid marknadsföring
  • Marknadsföring med hjälp av tilläggsförmåner
  • Marknadsföring ska inte riktas särskilt mot minderåriga
  • Sponsring ska ske i en anda av spelansvar
  • Information om spelrelaterade problem
  • Marknadsföringen ska inte utformas så att den upplevs som påträngande

Riktinjerna är granskade av advokatfirman MarLaw och godkända av Spers alla medlemmar. Läs mer i Spers riktlinjer för etisk marknadsföring 2019

Andra organisationer

Förutom Sper finns det andra organisationer som arbetar för att marknadsföring ska ske på ett schysst sätt:

  • Sveriges Annonsörer är intresseorganisationen som bland annat arbetar för att få annonsörer att arbeta mer effektivt och ansvarsfullt.
  • Reklamombudsmannen (RO) är näringslivets egenåtgärd som arbeta för hög etisk nivå i all marknadsföring riktad mot i huvudsak den svenska marknaden.
  • SWEDMA är bransch- och intresseorganisationen för de företag och organisationer som arbetar med direkt och datadriven marknadsföring.
  • TU är mediehusens branschorganisation som arbetar för den svenska tryck- och yttrandefriheten. TU har tagit fram specifika riktlinjer för spelreklam.


Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Org.nr: 802458-0758

Få nyheter från Sper

Få nyheter från Sper


Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Org.nr: 802458-0758