Omvärlden: Norge vill förhindra spelannonser, Tyskland testar fri konkurrens och Lottoland får Malta-licens

Norges kulturdepartement vill förhindra spelannonser

Norges kulturdepartement har föreslagit en ändring av sändningslagen, för att förhindra att spelannonser från aktörer utan licens sänds i landet. Det är endast bolag med norsk licens som har rätt att göra reklam i Norge vilket är Norsk Tipping och några ideella lotterier. Tv-reklam som sänds från annat land förekommer trots detta. ”Regeringen tar spelproblem på allvar och vill begränsa utländsk spelannonsering för att skydda utsatta spelare”, uppger kultur- och jämställdhetsminister Trine Skei Grande. Det nya förslaget har skickat på remiss.

Parallellt föreslår Kulturdepartementet att norska Lotteritilsynet ska undersöka ett förslag om så kallad DNS-anmälan. Förslaget bygger på att de som besöker webbplatser för utländska spelbolag informeras om att dessa spel inte är lagliga i Norge.

Tyskland vill förlänga försök med konkurrens på vadhållning

Tyskland har på försök infört privat konkurrens för vadhållning på sport, där det normalt är statligt monopol. Nu föreslås en förlängning av försöksperioden och att taket på antal licenser som kan beviljas samtidigt tas bort. Om förslaget antas, kommer det att träda ikraft den 1 januari 2020. Övrig reglering föreslås bestå.

Gibraltar-baserade Lottoland får licens på Malta

Malta Gaming Authority, MGA, har utfärdat två licenser till Lottoland – för B2B- respektive B2C-verksamhet. Det innebär att Lottoland kan betjäna både operatörer och konsumenter från Malta. Lottoland inrättades som ett företag på Malta i januari i år på grund av Storbritanniens och Gibraltars planerade EU-utträde. Lottoland har sedan tidigare licens i Storbritannien, Gibraltar, Irland, Australien, Italien och Sverige.

Källa: Gaming Intelligence och Di