Spelbranschen i Almedalen

Håkan Hallstedt – spelbranschens vandrande vålnad – är tillbaka. Möt honom på ett av SPER:s och BOS Almedalsseminarier.

Under Almedalsveckan bjuder branschorganisationerna BOS respektive SPER in till två seminarier. Det ena kommer att fokusera på den aktuella omregleringen av spelmarknaden
och det andra på branschens hållbarhet och förtroende. 

Måndag den 2 juli 13.30-14.30: Licenssystemet för spel, blev det som det var tänkt?

Efter årsskiftet ska en ny spellag att börja gälla och ge fler aktörer möjlighet att med licens verka på den svenska spelmarknaden. Kommer lagen att få den effekt som från början efterfrågades och önskades? På plats finns spelmarknadens nestor Håkan Hallstedt, f.d. generaldirektör på Lotteriinspektionen och statlig utredare. Vad är han nöjd med i spelregleringen så som den kom att bli? Vad är han bekymrad över?

Danmark införde sitt licenssystem rehttp://program.almedalsveckan.info/event/user-view/52666dan 2012. Hur har det gått där med kanalisering och allt annat som de ville uppnå med en omreglering av spelmarknaden? Hur går diskussionerna om IP-blockering, konkurrensneutralitet och bonusar? Och hur agerade den danska spelmyndigheten rent praktiskt för att implementera licenssystemet så framgångsrikt som möjligt? Seminariet gästas av Jan Madsen från Spillemyndigheden och Morten Rønde från danska branschorganisationen DOGA

Läs mer här

Tisdag den 3 juli 14.00-15.00: Hur och kan man förändra en branschs varumärke?

Spelbranschen har flera utmaningar men samtidigt är det en bransch som är full av förändringsvilja, entreprenörskap och en tro på att framtiden är ljus. För att stå sig stark och vara relevant som enskilt varumärke, företag eller hel bransch finns det några nyckelområden som måste fungera: man bör erbjuda relevanta produkter, vara trovärdig, tänka långsiktigt, bidra positivt till samhället och hålla vad som lovas. Hur ser det ut för spelbranschen, lever de upp till allt detta och hur förändrar man en hel branschs utmaningar?

Panelen gästas av Karin Rosell, marknadschef på E.ON Sverige, Erik Elvingsson Hedén, vd och grundare av SB Insight, Per Norman, vd Mr Green och Anders Årbrandt, Managing Director Novamedia/Postkodlotteriet. De kommer att diskutera orsaker och lösningar med fokus på förbättringar och utveckling. Vilken roll har de olika aktörerna, hur kan man skapa en hållbar och modern spelmarknad och vad har andra branscher gjort?

Läs mer här

Välkommen att delta!