Vägledning för dig som konsument

Att spela ska vara något som görs för nöjes skull. Svenskarna är ett spelande folk och många är de som köper en skraplott, satsar på en fotbollsmatch eller besöker en travbana på helgen för att det är underhållande.

Tyvärr är det inte alla som har ett sunt förhållande till spel. En del har problem med sitt spelande eller är i riskzonen att få det.

Eftersom spel inte är som vilken produkt som helst har spelbranschen ett extra stort ansvar för sina konsumenter. Spelen, marknadsföringen, distributionen och försäljningen ska utformas så att riskerna för ett överdrivet spelande minimeras.

Spelproblem

Både allvarliga och mindre allvarliga problem med spel om pengar kan få negativa konsekvenser som fysisk och psykisk ohälsa, sociala problem eller problem med ekonomin.

Spelproblem finns i alla befolkningsgrupper och i alla spelformer, men är vanligare bland män och unga. Ungefär två procent av Sveriges befolkning i åldern 18–84 år har spelproblem, det vill säga 134 000 personer. För cirka 31 000 personer är spelproblemen allvarliga, och ytterligare fyra procent av befolkningen ligger i riskzonen för att utveckla spelproblem.

Läs mer om spelproblem och spelansvar i pdf:en Fakta om spelansvar.

Hjälp att få vid spelproblem

Har du behov av att prata med någon om ditt, eller en anhörigs, spelande ska du vända dig till hälso- och sjukvården i din kommun. Du kan även vända dig till dessa organisationer:

  • Stödlinjen drivs av Centrum för psykiatriforskning och erbjuder anonym och kostnadsfri rådgivning till spelare och anhöriga och är tillgänglig oavsett var i Sverige du bor.
  • Anhörigstödet är ett internetbaserat stöd för anhöriga till en person med beroendeproblem som drivs av eStöd på Beroendecentrum Stockholm.
  • Spelberoendes riksförbund är en sammanslutning av föreningar för spelberoende och anhöriga som vill verka för att förebygga och avhjälpa spelberoende.
  • Spelfriheten är en behandling som drivs och har utvecklats av erfarna terapeuter, före detta spelmissbrukare och anhöriga.
  • Game Over är ett behandlingshem i Linköping som verkar för att stötta och avhjälpa spelberoende.

Marknadsföring av spel

Spelbranschens reklam är inte svår att missa. Anledningen till att det syns så mycket spelreklam just nu är att marknaden utvecklas och lagstiftningen är på väg att förändras. Det är många aktörer som vill synas och pockar på konsumenternas uppmärksamhet.

Den stora mängden marknadsföring är det svårt att göra något åt på kort sikt. Förhoppningsvis kommer det att minska inom ett par år när Sverige har antagit den nya lagen. Vad branschen däremot kan styra över, och lättare påverka, är innehållet i reklamen.

Sper har i över 15 år samverkat kring riktlinjer för att spelreklam ska vara etisk och måttfull. Dessa utvecklas i takt med att marknaden förändras, nya produkter tillkommer och politiker och myndigheter ställer ökade krav.

Har du synpunkter på spelreklam?
Anser du att någon av Spers medlemmars reklam inte är måttfull eller etisk kan du anmäla detta till SEEM som är en oberoende expertgrupp med inriktning på spelreklam: www.seemanmalan.se

Granskning av marknadsföring och reklam sker även av andra aktörer:

  • Konsumentverket är en statlig myndighet dit konsumenter kan anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.
  • Allmänna Reklamationsnämnden är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag.
  • Reklamombudsmannen är näringslivets egenåtgärd som tar emot anmälningar på reklam.
  • DM-nämnden är en av näringslivets egenåtgärder dit konsumenter eller juridiska personer kan anmäla företags direktmarknadsföring.

Vägledning för dig som konsument

Att spela ska vara något som görs för nöjes skull. Svenskarna är ett spelande folk och många är de som köper en skraplott, satsar på en fotbollsmatch eller besöker en travbana på helgen för att det är underhållande.

Tyvärr är det inte alla som har ett sunt förhållande till spel. En del har problem med sitt spelande eller är i riskzonen att få det.

Eftersom spel inte är som vilken produkt som helst har spelbranschen ett extra stort ansvar för sina konsumenter. Spelen, marknadsföringen, distributionen och försäljningen ska utformas så att riskerna för ett överdrivet spelande minimeras.

Spelproblem

Både allvarliga och mindre allvarliga problem med spel om pengar kan få negativa konsekvenser som fysisk och psykisk ohälsa, sociala problem eller problem med ekonomin.

Spelproblem finns i alla befolkningsgrupper och i alla spelformer, men är vanligare bland män och unga. Ungefär två procent av Sveriges befolkning i åldern 18–84 år har spelproblem, det vill säga 134 000 personer. För cirka 31 000 personer är spelproblemen allvarliga, och ytterligare fyra procent av befolkningen ligger i riskzonen för att utveckla spelproblem.

Läs mer om spelproblem och spelansvar i pdf:en Fakta om spelansvar.

Hjälp att få vid spelproblem

Har du behov av att prata med någon om ditt, eller en anhörigs, spelande ska du vända dig till hälso- och sjukvården i din kommun. Du kan även vända dig till dessa organisationer:

  • Stödlinjen drivs av Centrum för psykiatriforskning och erbjuder anonym och kostnadsfri rådgivning till spelare och anhöriga och är tillgänglig oavsett var i Sverige du bor.
  • Anhörigstödet är ett internetbaserat stöd för anhöriga till en person med beroendeproblem som drivs av eStöd på Beroendecentrum Stockholm.
  • Spelberoendes riksförbund är en sammanslutning av föreningar för spelberoende och anhöriga som vill verka för att förebygga och avhjälpa spelberoende.
  • Spelfriheten är en behandling som drivs och har utvecklats av erfarna terapeuter, före detta spelmissbrukare och anhöriga.
  • Game Over är ett behandlingshem i Linköping som verkar för att stötta och avhjälpa spelberoende.

Marknadsföring av spel

Spelbranschens reklam är inte svår att missa. Anledningen till att det syns så mycket spelreklam just nu är att marknaden utvecklas och lagstiftningen är på väg att förändras. Det är många aktörer som vill synas och pockar på konsumenternas uppmärksamhet.

Den stora mängden marknadsföring är det svårt att göra något åt på kort sikt. Förhoppningsvis kommer det att minska inom ett par år när Sverige har antagit den nya lagen. Vad branschen däremot kan styra över, och lättare påverka, är innehållet i reklamen.

Sper har i över 15 år samverkat kring riktlinjer för att spelreklam ska vara etisk och måttfull. Dessa utvecklas i takt med att marknaden förändras, nya produkter tillkommer och politiker och myndigheter ställer ökade krav.

Har du synpunkter på spelreklam?
Anser du att någon av Spers medlemmars reklam inte är måttfull eller etisk kan du anmäla detta till SEEM som är en oberoende expertgrupp med inriktning på spelreklam: www.seemanmalan.se

Granskning av marknadsföring och reklam sker även av andra aktörer:

  • Konsumentverket är en statlig myndighet dit konsumenter kan anmäla företag och produkter som inte följer den konsumenträttsliga lagstiftningen.
  • Allmänna Reklamationsnämnden är en myndighet som avgör tvister mellan konsumenter och företag.
  • Reklamombudsmannen är näringslivets egenåtgärd som tar emot anmälningar på reklam.
  • DM-nämnden är en av näringslivets egenåtgärder dit konsumenter eller juridiska personer kan anmäla företags direktmarknadsföring.


Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Org.nr: 802458-0758

Få nyheter från Sper

Få nyheter från Sper


Norrtullsgatan 6
113 29 Stockholm

Org.nr: 802458-0758